Nissan Leaf 2019 model
×

Bilkøb marts 2021 – Nissan Leaf.


Nissan Leaf

Bilkøb...

Biler er noget mærkeligt noget. Af en eller anden grund har vi i Danmark besluttet at der skal høj afgift på biler, så det er meget dyrt for brugerne at købe ny bil - samtidigt med at gamle biler forurener og ikke er så sikker at køre i. Endnu bedre er det så når man bor i udkantsdanmark (den rådne banan) hvor vi ikke har så høj en løn, men langt til alt og meget dårligt offentligt transport (min datter måtte bruge 4 timers transport hver dag for at komme til og fra gymnasiet…), så kan vi så glæde os over (her i udkantsdanmark), at vi får lov til at betale i dyre domme for at have og købe bil, mens at der snakkes om metro andre steder. Når man så giver op med det det offentlige transport og køber en bil, så er det offentlige transport så dyrt at man næsten aldrig tager bussen / toget, da bilen er billigere og køre når det passer…

Min tilgang til ting er at det er vigtigt at de virker. Livet er forkort til at gå og bruge tid på ting som ikke virker, om så det er telefonen som er blevet for langsomt eller bilen som driller. Jeg nyder at mine ting virker og er i rimeligt god stand, så beholder jeg gerne bilen/telefonen længere tid, hvis bare det virker og kan det som det skal. Så min hverdags bil skal bringe mig fra A til B, rimeligt komfortabelt, sikkert og have fartressourcer nok til at kunne komme forbi dem som jeg indhenter med min bedstefar kørsel. Hvis jeg havde råd gad jeg godt have f.x en Ford Mustang V8 cabriolet, med luft til håret og fed lyd til at cruise rundt i. Men mit problem er nok at jeg ikke ved hvornår det skulle være, jeg syntes ikke jeg har tid til at ligge og køre rundt for sjovt og så vil jeg nok heller bruge pengene på noget andet. Men hvis jeg blev en rig mand… 😇

Hvorfor Nissan Leaf?

Jeg har derfor fortrinsvis købt brugte biler, for at undgå det værste værditab, og kunne få lidt sjovere biler. Efter mine mange km på landevejen prioriter jeg landevejs komfort, sikkerhed og økonomi. Så da fruen gerne ville have en bil med automatgear, og jeg prioritere sikkerhed, begyndte jeg snart at kikke i retning af en elbil som bil nr. 2. Den har også den fordel at den er ret svær at få motoren til at gå ud ved start 😁. Ingen bøvl med kold motor når man bare skal ned i byen, rimeligt meget udstyr pga. lav afgift, meget let at køre. Jeg ville også gerne have en bil hvor vi kan køre til Århus i om vinteren, hvis nu Århus skulle finde på at forbyde ældre dieselbiler… Så pris, rækkevidde, sikkerhed, plads til hele familien på korte ture (vi kommer nok ikke til København de næste mange år, da de åbenbart ikke ønsker biler i hovedstaden...) Det gav med lidt søgen valget mellem VW e-golf, Hyundai IONIQ og Nissan Leaf. Der var ikke nogen oplagt vinder og alle biler er fine biler, men FDM mente at Nissan Leaf var den mest sikre, der er et godt bagagerum til golf udstyr, ret god plads i kabinen, 360 graders kamera, LED forlygter med godt LED lys, støjsvag kørsel og varme på bagsædet og fjernbetjent klimakontrol :-)
Nissan Leaf 360 graders kamera
Men selv om Tesla Bjørn fra Norge mener at bagagerummet i Leaf’en er ret stor, så kniber det lidt med plads til mit golfudstyr. Og når man lægger bagsæderne ned, er der ca 28cm højdeforskel på bagsæde og bagagerum, og jeg ved godt at det skyldes batteri under bagsædet, men alligevel, det er squ noget af en højdeforskel... Og så fylder batteriet så meget at man ikke engang kan få fødderne ind under forsæderne, men heldigvis er der god plads til benene når man sidder på bagsædet, og batteriet skal jo være et sted … Jeg er heller ikke imponeret af fralæggepladsen ved førersædet, der er væsentligt mere plads og rum i min 2011 Passat. Jeg syntes også at meget bedre om betjeningen af fartpiloten. Jeg ved godt at mange biler har fartpilot betjening på rattet, men hvorfor? Den stilk som er i Passaten er så meget nemmer. to vip ned og man køre 20 km/t mindre, men med de rat betjente, skal man sidde og holde øje med hvornår den begynder at tælle 10km/t ned og så går det pludseligt meget hurtigt. Man skal have fokus på trafikken og ikke sidde og bruge energi på betjening af bilen. Jeg forstår ikke at der ikke er regler om betjening.
Men jeg nyder den lydsvage fremfærd (åbenbart har den støjisoleret ruder), lette igangsættelse og glade kone. Faktisk tror jeg at de 150hk er ret perfekt til en forhjulstrukken bil. Det hele forsvinder ikke op i dæk røg og man kommer ret hurtigt op til de 50-80km/t og en overhaling foregår ok hurtigt. Noget som er blevet kritiseret en del af div bilanmelder er f.x. e-pedalen som jeg er meget vild med. Det er så let med en fods betjening og sikre at genindvinde så meget energi som muligt, ganske let. Andre kritiserer ladeporten citat: ”I øvrigt kommer jeg aldrig til at forstå, hvorfor ladeporten skal sidde uden foran og åbne lige op så den står og lader ude i det fri i regnvejr bliver regnet rigtig godt til”, og tillad mig at konstatere at ikke alle biljournalister er lige så skarpe som deres tunge, da ladeporten ikke behøver at stå lige op, den kan nemlig klappes ned og danne et halvtag over stikkene så de sidder i læ.
Nissan Leaf ladeport åben Nissan Leaf ladeport lukket
Men nogle biljournalister på div online medier er måske også mere til let underholdning end indhold ud over 24 stk. Heinike … Min kone er i øvrigt rigtigt godt tilfreds med ladeportens placering, nemt at køre bilen hen til standeren med snuden, holde øje med det hele på 360 grades kamera og sæt stikket i, check de 3 blå lamper i forruden som fortæller om status på ladning/lade timer… Ret smart og nemt.

Nissan Leaf 2 blå led i forrude Nissan Leaf 3 blå led i forrude

Leafen har fået god kritik for dens selvkørende funktioner, men som programmør er jeg ikke sikker på at de selvkørende biler er lige om hjørnet. Det med at følge vejen virker fint på motorveje. Men nogen gang opgiver den på landeveje, hvor den efter et kort beep give 0 sekunders advarsel om at nu kan bilen ikke længere finde ud af vejforløb og man som føre skal tage over! Hvis den selvkørende funktion skal bruges til noget, så skal man vel kunne slappe af og stole på at den selvkørende funktion holder dig på vejen, og ikke at du hele tiden skal være klar til med ingen varsel at træde til. Desuden er jeg vist ikke enig med styre assistent om hvor på vejen at bilen skal være placeret under de forskellige forhold, så den har jeg slået fra det meste af tiden. Den adaptive fartpilot elsker jeg, både på landevejen og ved start stop kørsel i kø, men hvorfor er det at den automatisk slår fra når bilen foran har været stoppet i et meget kort tidsrum. Det ville være fedt at den bare fulgte bilen foran når lyset igen blev grøn og de forankørende starter, uden at jeg behøvede at trykke på en knap. Den har også problemer på landevejen når biler køre ud i svingspor (højre /venstre) og jeg bare vil forsætte forbi dem, så ser den åbenbart ikke at de er kørt ud i en anden vognbane og min vognbane er fri, så den kan finde på at bremse 😖

Det lille batteri på i alt 40kWh har også fået lidt kritik, men det passer perfekt til bilen. Det er simpelthen ikke behageligt at være på bagsædet i længere tid, på trods af at der er plads nok. Jeg har dog en plan om at prøve at køre til København en dag, med mere end 300km og 3½ times kørsel, selv om jeg sidder bedre i Passaten.

Ang. batteriet, så har der været noget snak om "Leaf-rapidgate", hvor Nissan øjensynligt havde forsøgt at beskytte batteriet, ved at skrue ned for lade hastigheden, når batteriet blev for varmt. Det er jo ganske fornuftigt, men det gør at Leaf'en under en lang tur, vil starte med at lade langsomt efter nogle få lynladninger. Det skulle være forbedret på alle LEAF'er nu. Men problemet stammer fra at der ikke er aktiv opvarmning eller kølning af batteriet, der er kun luft og ingen væske i batteriet. Det har så den fordel at Bilen vejer mindre og at der ikke skal skiftes batteri væske engang i mellem. Den lave vægt gør bilen mere økonomisk og hurtigere i dagligdagen.

Jeg har fra "Nissan LEAF Review: The world's most popular EV is now even better" hørt at Leaf står for ”Leading Environmental Affordable Family car”, og som ”affordable car” er det nok ikke rimeligt at sammenligne Leaf med mange andre elbiler som kommer frem p.t., og jeg kan måske derfor acceptere at der ikke er automatisk rudehejs i andet end føre døren og de andre ting. Og ja, når Leaf’en er hjemme, bliver den brugt til alle ture på under et par hundrede kilometer… Linket har i øvrigt en rigtig fin gennemgang af Leafen, som jeg varmt kan anbefale og er stort set enig i, selv om det er på engelsk og han snakker om en 2018 model i en video fra 2020…

Men alt i alt er vi rigtig glade for vores bybil, som bliver brugt på alle korteture (dvs. under 150-200km i alt) når den er hjemme.

Hvis vi havde haft råd til en ny (dyr) bil og tid til at vente på nogle af de mange andre spændende biler som kommer på marked nu, så er jeg ikke sikker på at det blev en Nissan Leaf. Men alt afhænger af hvad man har brug for og kan/vil betale, så lige nu er jeg rigtig glad for vores Nissan.

Tesla Bjørn

Det er blevet til mange timer foran youtube hvor især Tesla Bjørn / Bjørn Nyland har haft betydning for mit valg. Se nogle af Tesla Bjørns mange Leaf videoer Se evt. også Nissan Leaf: 10 Facts You Probably Didn't Know eller denne sammenligning med Hyundai Kona: Nissan Leaf v Hyundai Kona Comparison | Which is Better?

Leaf 2 - forskelle på de enkelte årgange

Jeg har samlet nogle af de ting som jeg har fundet ud af vedr. min Nissan Leaf nedenfor, som jeg håber kan hjælpe andre.
Den Leaf som vi købte er fra 2020, men den er produceret i 2019, og så vidt jeg har kunne finde ud af, er forskellen at der nu er kommet USB C stik i stedet for AUX. Men den nye model 2020 var væsentlige dyre, så det går nok.
Nissan 2020 vs 2019
Ellers har jeg fundet:

Leaf Spy

Til Nissan Leaf kan man få en app som hedder Leaf Spy, som kan hente data fra bilens ODB, som jeg varmt kan anbefale til dem som gerne vil ”nørde” lidt. De ting som den officielle app kan vise er fine nok, men hvis man vil ind og se noget mere inde i ”maven” på Leaf’en, så er denne app et must. Den findes i forskellige udgaver, og jeg har købt pro udgaven. Se mere om Leaf Spy her:
LeafSpy & OBD 2 | What are they and how do they work?
Leaf Spy Lite vs Pro | What is Leaf Spy | How-To Use It
Why Leaf Spy can be useful

Lige en note til Leaf Spy. Nissan har en proprietær enhed til at måle hvor meget energi der er på batteriet. Det kaldes en GID (G for Gary og ID for … ja ID…) 1 GID svare til 80Wh på batteriet. Læs evt. mere på www.speakev.com
Og lidt screenshots fra Leaf Spy:
Leaf Spy Pro 1 Leaf Spy Pro 2 Leaf Spy Pro 3
Der er rigtig mange flere ting som man kan se og ændre. De tal som vises i Leaf Spy er de reele tal, hvor de tal som vises i Leaf displayet af en eller anden grund er blevet tilpasset?!?!?

Et eksempel:
Bilen viser at der kun er 18% tilbage på batteriet, men på Leaf Spy kan jeg se at der faktisk er 27,1% tilbage på batteriet. Hvis vi regner lidt efter, så har jeg aldrig set at der har været mere end 38kWh på mit batteri, så de 10,4kWh er vist 27,4%, men stadigt et stykke fra 18%.
Leaf bilen rapporterer 18% tilbage på batteri Leaf Spy Pro viser at der faktisk er 27,1% tilbage


TPMS / dæktrykssensor / vinterdæk

Efter vinteren 1994 hvor jeg i min helt nye Ford Escort Sport med meget mønster på dækkene blev overhalet af den gammel kasse på vej op af en bakke, har jeg sværget til vinterdæk. Når vejene er glatte, er det lige meget hvor meget mønster der er på dine sommerdæk, de står ikke fast. Det kan måske gå når man ikke kan komme op fart, men den kvikke læser vil vide at der kræves vejgreb både for at komme op i fart og ned igen… Derfor har vi investeret i nogle ”vinterfælge” til Leaf’en.
Den nye Leaf har som lovpligtigt dæktrykssensor, TPMS. Fra hvad jeg har hørt, er det stærkt anbefalelsesværdigt at købe de originale TPMS sensor for at undgå bøvl senere. Jeg købte vinterhjul hos en Nissan forhandler med TPMS. Prisen for vinterfælge med TPMS var meget billigere end at skulle ud og købe fælge og TPMS og derefter selv montere.

Installation af DashCam og andet mekanisk på Leaf

For de er jer som har lyst til at installere et DashCam på jeres Leaf, er jeg faldet over et par videoer her:
2018 Nissan Leaf - Episode 024 - Rear Dashcam Installation (NextBase 512GW)
2018 Nissan Leaf - Episode 021 - Dashcam installation (NextBase 512GW)

Det kan måske være et problem at skifte nummerplade lys... Under alle omstændigheder, så er der en som har lavet en vejledning på engelsk om hvordan man gør, og som jeg faldt over og der er også en video på Youtube.com

www.mynissanleaf.com er også et godt sted for information, men på engelsk...

Opladning – take care of the battery

Der findes mange forskellige holdninger på nettet, om man bør oplade bilen til 100% eller kun 80%. Og er det 80% af den til rådige batterikapacitet eller 80% af den installeret batterikapacitet, og hvad med SoH (State of Health), som jo falder med tiden. SoH – State of Health er udtryk for hvor sundt dit batteri er, eller hvor meget af den oprindelige kapacitet som er tilbage af batteriet. Min Leaf har kørt 11.000km i skrivende stund og har SoH på 97.33%, hvilket vist er meget forventeligt efter hvad jeg har læst. Men for at holde SoH så høj som muligt er der meget snak om hurtigt ladning vs. hjemme ladning, og når man har kørt langt og hurtigt i bilen og hurtigt lader etc. Men nogle mener også at det engang i mellem er sundt at køre hurtigt og hurtigt lade for så at fylde batteriet helt op når man kommer hjem.
Nogle mener at man bør oplade til 100% en gang om ugen hjemme og ellers holde batteriet mellem 40% (evt. 20%) og 100% og andre skriver: ”Lad ikke batteriet være mellem 80 og 100% hele tiden. Ved fast charging, oplad fra 20-80% for hastighed og pas på batteriet. Det tager relativ meget lang tid at komme fra 80% og op” og ”Parker ikke bilen I direkte solskin om sommeren, det vil medføre at batteriet bliver varmt og det er hårdt ved batteriet.”

Men Bilbasen har snakket med Thomas Meier fra DTU Elektro (verdens førende inden for smart opladning til el-biler) og han er ikke enig.

AAU har lavet en video om Batterier og elbiler - levetid og rækkevidde med Erik Schaltz, Aalborg Universitet, AAU Play Personligt lader jeg når der er billig strøm og forsøger at have ”tanket” strøm nok på bilen til at den kan bruges når jeg har brug for den, og ser stort på 80% reglen.

Lidt historie om Leaf batteri evolution

Jeg syntes det er lidt sjovt at se lidt om batteriudviklingen i Leaf i denne video: 10 years of Nissan LEAF Battery Evolution (2010-2020)

Hjemme opladning og strøm priser

Elprisen består af 3 dele. Elpris, el-transportudgifter (ca. 35-40øre/kWh) og afgifter til staten (1,125kr/kWh). Når man har en elbil kan man få refunderet noget af afgiften til staten, afhængig af hvilket selskab man vælger. For at få noget af afgift tilbage skal man betale en abonnent, og så er regnestykket hvor meget man kan få tilbage vs. hvad det koster med lade løsning og abonnent. Se mere om elpriser, hvor de er billigst og hvordan de er sammensat på elpris.dk

Nordpool har en app så man kan følge med i hvornår strømmen er billigst. Prisen vises uden moms og afgifter og angiver kr pr. MWh (1000kWh). Så når prisen på Nordpool er negativ og man har time afregnet forbrug, så er det med at få bilen fyldt op 😉

Hvis man har lyst til at kikke lidt mere ind i hvad elsport prisen er, hvad el forbruget er, hvordan strømmen bliver produceret, så kik på emd-international.com/el. Energinet.dk har også en fin oversigt hvor strømmen, og import /eksport af strøm. Se Danmarks kortet lidt ned på siden. Hvis man har lyst til at kikke lidt mere ind i hvad elsport prisen er, hvad el forbruget er, hvordan strømmen bliver produceret, så kik på emd-international.com/el
Energinet.dk har en fin oversigt over strømmen og import /eksport af strøm. Se Danmarks kortet lidt ned på siden.

elbiil.dk har et par gutter har lavet en god oversigt og hvor du kan lave mange beregninger om opladninger, ret god!.
Er du interesseret i hvilket netselvskab du bruger og hvad el transport udgifter du har, kan se det her på danskenergi - nettilslutning
Jeg bruger selv n1.dk og jeg kan se at hvad jeg skal betal i nettarif på https://n1.dk/priser-og-vilkaar/kommende-priser-1-1-2023og er som privat C-kunde ("Citat:C skabelon/flex (er) Installationer med årsforbrug mindre end 100.000 kWh og tilslutningspunkt i 0,4 kV (400V) fordelingsnettet ")

ladepris.dk er der en oversigt over ladeløsninger, alså hvordan du billigst får afgiften retur for den strøm du putter på din el-bil


FDM har også lavet en oversigt over ladeløsninger: Klar til elbil? Her er den bedste ladeløsning til dit behov

Du kan i øvrigt se dit elforbrug på Eloverblik.dk, hvor du kan se de sidste års forbrug, sammenligne de enkelte måneder og enda klikke ind på hver enkelt time.

Vi købte en OK installation med denne Elvi ladebox.

Den officielle database over EV biler

Der findes en database med mange forskellige oplysninger om el biler, som kan være godt når man skal sammenligne forskellige årgange eller se detaljer: Electric Vehicle Database - Nissan Leaf

Reperation af fælge

Og skulle du være så uheldigt at få skrammet fælgen, så har jeg læst gode anmeldelser af L.M. Opretning til reperation af fælge. Jeg har heldigvis ikke selv prøvet det endnu, men måske et brugbart tip for uheldige...